Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

dinsdag 24 november 2009

Werk aan de winkel

15% Ledenwinst in 2010.
Dat is één van de ambitieuze doelstellingen uit ons jaarplan in wording.
Werk aan de winkel dus.
Roeien tegen de stroom in, want de trend en het tij zijn tegen ons.
Nu komt het erop aan wat we waard zijn. Houden we ons staande tussen de grote digitale informatiestromen die op gang zijn gekomen en die niet meer stoppen?
Hoe gaan wij onze plaats daarin vinden?
23 Dingen doen is een leuke start om als organisatie en als medewerker niet passief af te wachten totdat we langzaam wegzakken maar actief de uitdaging oppakken om ons niet zomaar gewonnen te geven. Het avontuur is begonnen.
We trekken erop uit om de ander te ontmoeten, letterlijk of virtueel op het net.

Een blog maken is na twee probeersels al een fluitje van een cent. Dat geeft de burger Bas moed. Vanavond ook al wat RSS-feeds op Netvibes geplaatst. Ging ook al zonder problemen. DigiBas is geen Digibeet meer.

Met wat lef de uitdaging gewoon aangaan blijkt de beste remedie tegen angsthazerij en terughoudendheid. Wie weet halen we die 15% ledenwinst ook wel.

Dan moeten we wel de boer op want de buitenwereld gelooft nog niet zo in ons.
Vandaag twee berichten gelezen uit Trouw en De Telegraaf die dit bevestigen.

Trouw, 21 november 2009
Patrick Lodiers (1971), voorzitter en presentator van BNN.
Heb je wel eens een boek gestolen?
„Nee, dat heb ik nooit gedaan. Ik hou best van boeken, hoor, maar om er nu eentje te stelen. Gebeurt dat vaak in bibliotheken? Tjonge, wie komt er tegenwoordig nog in de bibliotheek? Hoewel, mijn moeder dan weer wel. Als ik een boek wil hebben, koop ik het. Of ik krijg het.”


De Telegraaf, 24 november 2009
Kansen voor academici sterk minder
In veel populaire banen geen werk door Arianne Mantel
MAASTRICHT - Jongeren die nu moeten kiezen welke opleiding ze gaan volgen, kunnen het oog beter niet laten vallen op het beroep van rijinstructeur, verzekeringsagent of bibliotheekassistent. De werkgelegenheid voor deze studies neemt per jaar gemiddeld met bijna tien procent af.


Aan ons om hun ongelijk te bewijzen

1 opmerking:

Els zei

Ha die Bas,

Maak ons maar jaloers metzo'n bibliotheek, maar we gaan ons best doen om een goede bibliotheek te worden ook digitaal. We zullen alle medewerkers warm stoken om het vuur brandend te houden.
Wat betreft de diavoorstelling, gewoon bij instellingen bijna net zo als je een foto plaats, alleen moet je wel op picasa of flicker ofzo een openbare map met foto's hebben. Kijk even als het niet lukt mag je weer bij mij aankloppen dan wil ik je wel helpen. De foto's die je in mijn diashow ziet zijn van vorig jaar, toen waren er al aardig wat rood witte paddenstoelen, maar dit jaar waren er inderdaad meer. Die heb ik ook op de foto maar zijn niet in de diashow verwerkt. Bas ik vind je een kanjer dat je al zo ver bent met bloggen enzo, hou vol, dat kost je vast geen moeite want het werkt verslavend.

Groet
Els.