Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

zaterdag 12 december 2009

Donkere dagen voor kerst - 2 -

Het vindt nog plaats aan de randen van Nederland maar de tekenen zijn daarom niet minder somber.
De Provinciale Zeeuwse Courant schrijft:

SLUIS - De bibliotheken in Sluis en Aardenburg zijn vanaf vandaag dicht.
Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen ziet geen kans de uitleencentra open te houden, omdat de gemeente Sluis de bijdrage volgend jaar drastisch terugschroeft. Leden van de bibliotheek kunnen hun boeken nog tot en met vrijdag 18 december inleveren in speciale kratten in de brede school van Sluis. Tot en met woensdag 23 december kunnen de boeken daarna nog bij de beheerder van De Keure worden ingeleverd. In Aardenburg kunnen boeken tot die datum naar de Rabobank worden gebracht. In West-Zeeuws-Vlaanderen zijn alleen nog bibliotheken in Oostburg en Breskens te bezoeken.

Het '2018'-doemscenario waarover Rob vertelde begint zichtbaar te worden en zal misschien werkelijkheid worden als we geen antwoord vinden om de neergang te stoppen.
Dat moet iedereen zich bewust worden, want we hebben iedereen nodig om het tij te keren.

Een prachtige tekst op de gevel van Bibliotheek Sluis. Het heeft niet geholpen.

3 opmerkingen:

Josien zei

Ben net terug uit Doetinchem. We hebben daar ook een bezoek gebracht aan de oude Dru fabriek in Ulft. Daar hebben ze eenzelfde concept als de Veluvine in Nunspeet, met een prachtige bibliotheek. Ook hebben ze daar een "Galerie bij de Boeken". Hier worden tentoonstellingen voor hedendaagse kunst georganiseerd. Een erg leuk idee. Verder is er van alles bij elkaar gebracht. O.a. een cultureel centrum, ontmoetingsruimten, eetcafe en de muziekschool. Alles heeft een strakke uitstraling, in combinatie met veel dingen uit de oude fabriek. Echt prachtig.
Hoe het over 10 jaar met de bibliotheek zal gaan... geen idee.
Maar dit vond ik in ieder geval allemaal heel positief overkomen.

Corien van der Meulen zei

Ha Bas, wat een sombere berichtjes achter elkaar. Met een schuin oog lees ik ondertussen de titels van je favoriete boeken... weemoedigheid, afgang, de dood.... Niet zo fleurig allemaal. Ik zie het allemaal zo somber nog niet in maar dat het vijf voor twaalf is voor de (onze) bibliotheek dat geloof ik wel. Maar als ik zie wat er nu allemaal begint te bubbelen en we kunnen dat vasthouden dan heb ik er alle vertrouwen in. Grappig trouwens het filmpje van Vincent Everts op je blog. Hij was directeur van Media Plaza in de tijd dat ik daar ook werkte. Onnavolgbaar de man, maar ook inspirerend en vooral snel! Misschien moeten we hem uitnodigen voor een lezing in het kader van 25 jaar bibliotheek Putten.

Diana zei

Denk dat we met de Veluvine al een stap hebben gemaakt. Het concept is in ieder geval prachtig. En de reacties zijn positief. Ik weet financieel natuurlijk niet van de hoed en de rand dus vertel ik hoe ik het ervaar. Weet in ieder geval dat ik er trots op ben hier te werken. Juist vanwege het vooruitstrevende karakter van de organisatie. Het zou zonde zijn als we niet de kans krijgen dat uit te dragen. We denken al in oplossingen en zijn daarom goed bezig. Schouders eronder en keren dat tij!