Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

donderdag 19 augustus 2010

Hoog bezoek aan de bibliotheek te Harderwijk

Het is al weer even geleden maar de bibliotheek in Harderwijk heeft ooit koninklijk bezoek gehad. In 1818 bracht koning Willem I met zijn zoon Frederik een bezoek aan Harderwijk en bezocht daarbij ook de bibliotheek en de hortus (klik zonodig op de afbeeldingen om de tekstfragmenten te lezen)

Dit soort leuke ontdekkingen doe je als je aan het rondsnuffelen bent in de Historische Krantenbank van de Koninklijke Bibliotheek. Het gehele artikel over het bezoek vind je hier.
Door de digitalisering en de ontsluiting van oude kranten vanaf 1618 tot 1940 is er een schat aan informatie beschikbaar gekomen voor iedereen. Dit is ook bibliotheek zijn anno 2010.
Het lijkt me de moeite waard om eens te onderzoeken of wij als bibliotheek bijv. in samenwerking met de plaatselijke musea en historische verenigingen interessante historische stukken en/of foto’s kunnen digitaliseren en ontsluiten via onze website. De historische site van de KB was voor mij in ieder geval een ontdekking waar ik nog wel eens vaker zal ronddwalen.

"De goede orde, waarin alles is afgeloopen, de vrijwillige, ongekunstelde en onbeschrijfelijke vreugde, door al de ingezetenen, zelfs in de afgelegenste buurten, aan den dag gelegd, maar
vooral de uitstekende en aller haarten innemende minzaamheid van Z.M. en Z.K.H., zullen lang een aangenaam aandenken aan dezen dag, bij Harderwijks ingezetenen, verschaffen."

Zo eindigt het verslag van het koninklijk bezoek. Taal leeft en verandert voortdurend, dat merk je als je bovenstaand bericht leest.
Prachtig dat we nu zo makkelijk een blik in het verleden kunnen werpen, gewoon met een paar klikken op een zondagmiddag vanuit je luie stoel.

6 opmerkingen:

mari zei

Je gaat er zeker snuffelen als het "krakertijd"is

Bas van Houwelingen zei

Ja, ja ik weet al dat je me graag in het krakersgilde wilt opnemen.
Wie weet, dat rondstruinen op internet vind ik in ieder geval prettig om te doen.

Josien zei

Leuk hè die historische krantenbank. Als je in het "Oud Hollandsch" zoekt, kun je nog veel meer vinden.
En nu je dit ontdekt hebt, verwacht ik niet anders dan dat jij ook mee gaat doen met de krakers :-P

Bas van Houwelingen zei

@Josien, alias de kraker: Oké, ik hoor het wel van jullie als de competitie weer begint. Je moete tenslotte alles minstens één keer proberen.

Wilma zei

Ook Lodewijk Napoleon (wie? ja die was ook heel even koning) bezocht ooit Harderwijk. In 1808 om precies te zijn. Zie http://www.monarchen.nl/lodewijk-napoleon-krijgt-plaquette-in-harderwijk
En er kwam als resultaat meteen subsidie los.
Misschien moeten we Prinses Laurentien - die erg van het (voor)lezen is - eens uitnodigen?

Bas van Houwelingen zei

@Wilma, Harderwijk is koninklijker dan ik dacht. Ik denk overigens dat Laurentien zo langzamerhand wel genoeg bibliotheken heeft gezien.