Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

zondag 26 september 2010

Vormgeving en formaat

Het kader van het fototoestel is de eerste keuze die je maakt als je een beeld wilt vastleggen. Op welke afstand ga je staan, zoom je in, fotografeer je het geheel of een deel ervan. Allemaal beslissingen die het uiteindelijke resultaat bepalen. Naderhand is het echter ook nog mogelijk een uitsnede te maken. In deze blogpost een serie foto’s in oblong formaat, gemaakt in Zeeland vorige week.


Zelfportret

Door een andere vormgeving, smal en lang in dit geval, ontstaan direct andere beelden dan bijvoorbeeld de foto’s van gisteren die in vierkanten waren bijgesneden.
Je moet wel even op de foto’s klikken om ze in een wat groter formaat te zien. De blog van Blogspot is behoorlijk beperkt wat betreft het plaatsten van grotere foto’s in je bericht.
Het is als met afbeeldingen in boeken, het blijft surrogaat, maar soms een prima alternatief omdat de werkelijkheid lang niet altijd voorhanden is.

De dijk bij Westkappelle

Een bunker in de buurt van Zoutelande

Compositie met strobalen bij Meliskerke

Zandzuigerpijp bij Cadzand

Palenrij bij Breskens

Druppel aan de watertoren van Oostburg

Afvalbak op het strand bij Domburg

5 opmerkingen:

Festina Lente zei

Volgens mij heb je wel een speciaal oog voor fotografie! Vast ooit iets mee gedaan?

mari zei

leuk die herkenbare foto's.
In mijn jeugd was de vakantiebesteming altijd walcheren of zeuuws vlaanderen

Bas van Houwelingen zei

@Festina Lente, fotograferen is altijd al mijn hobby geweest maar nooit meer dan dat. Sinds ik digitaal fotografeer loop ik altijd wel met een fototoestelletje op zak en knip ik wat vaker dan daarvoor.
@mari, met mijn ouders gingen wij regelmatig naar Bergen in Noord-Holland, sinds er familie in Vlissingen woont komen we ook wat vaker in Zeeland. Prachtige provincie. Aan zee is het altijd lekker uitwaaien.

Annie Maessen zei

Wederom mooie foto's. Zelf fotografeer ik steeds meer door de iPhone die ik altijd bij me heb. Leuke hobby.
En leuk dat ook voor detail.

Bas van Houwelingen zei

@Annie, doordat het allemaal kleiner is en gemakkelijker gaat, of het nu een telefoon is of een fototoestel, wordt er denk ik oneindig veel meer gefotografeerd dan vroeger toen je nog iedere fotoafdruk moest betalen.
Archiveren is nu wel een grote klus geworden.